Sep 09

Hur fotar man en konsert?

Jag har plåtat en del konserter tidigare, främst för skojs skull. På den tiden lånade jag min pappas digitala systemkamera Canon EOS 10D med tillhörande zoomobjektiv Canon EF28-135/3,5-5,6 IS USM. Då var det en riktig klippa, värd mer än vad jag sparade ihop på ett år. Poets of the Fall spelade på Debaser Slussen 2006 och jag var självklart på plats.

poetsofthefall01

Foto: Jag | Band: Poets of the Fall | Plats: Debaser | Kamera: Canon EOS 10D

Jag har letat och frågat runt efter tips för att förbättra min förmåga att plåta under konserter men finner egentligen inga övergripande nyheter. Kompromissen, det är det bästa sättet jag kör på just nu. På min Nikon D300 höjer jag ISO-hastigheten till 800, bländaren till 2,8 och slutartiden till 1/40 sekund. Yttre omständigheter spelar visserligen stor roll men värdena är ungefärliga. Bilderna nedan är tagna under White Chocolates gig på RoQ i lördags och där hade framförallt basisten riktigt taskigt ljus. De visar hur viktigt jag tycker det är med redigering. Jag beundrar verkligen fotografer, i synnerhet äldre fotografer som använder analoga kameror och inte tillförlitar sig alltför mycket på digitalteknik utan klickar och printar och fortfarande får fotona att se häpnadsväckande ut. Den första bilden är originalet, tagen i raw-format och oförvrängd. Den andra har jag editerat i efterhand i Adobe Photoshop CS4. Jag ville framhäva de extrema kulörerna i den här bilden för att få en lätt overklig känsla som visar hur coolt det kan vara med färg och inte bara svart och grått.

whitechocolate03

whitechocolate02

Foton: Jag | Band: White Chocolate | Plats: RoQ | Kamera: Nikon D300

Andra bloggar om: , , , ,

6 Svar till “Hur fotar man en konsert?”


  • Rockfoto är en konst som bygger på erfarenhet. Som mycket annat handlar det om kombinationen av talang och erfarenhet för att lära sig behärska konsten. Intresset är markanvisningen, talangen byggrunden. Det finns mycket att läsa och lära sig av på nätet, i böcker och på kurser, men det ger sällan mer än en konform struktur att bygga vidare på. Så fota allt. Alla konserter du hör talas om.
    Fotar man många ”gratiskonserter” får man ofta jobba under så dåliga och varierande förutsättningar att ett riktigt rock-gig känns som en belöning sedan. Och så ska det vara – för det hjälper en att behålla intresset för rockfoto som jobb!

    Men the basics of concert photography:
    Undersök marknaden. Hur ser rockfoton ut idag och hur såg de ut igår? Vart är utvecklingen på väg (låt magkänslan styra)?

    Sajter som Rockfoto.nu är ett bra stöd i både inventering av foton och utrustning. Flertalet av deras fotografer listar vilken sorts utrustning de använder i tjänsten. Generellt kan man säga att optiken består av ljusstarka normalobjektiv och mekaniskt bildstabiliserande telezoomar. Personligen tycker jag inte att man ska dra sig från att använda objektiv som kan ge snygg oskärpa runt motivet, men det går lite på tvären mot hur många rockfoton ser ut idag. Men det finns billigare objektiv om man ”accepterar” det ;-)

    Lite beroende av spelningens storlek och ”intimitetsgrad” kan det vara bra att tänka på hur tyst ens kamera och objektiv är. Finns där ett klickljud som kan verka störande? Låter objektivet mycket när du fokuserar?

    Dessutom utrustar proffsen kamerorna med bra blixtar. Lite olika konfigurationer, men viktigt är förstås att det inte blir för skarpt ljus (liksom ljudet alltså) som kan störa upplevelsen för varken publik eller artister. Vissa vinklar blixten för att ge ett mer passivt/reflekterande ljus, andra använder värmebeständiga softade filter direkt på blixten och vissa satsar på en separat ljuskälla som inte sitter i själva blixtskon.

    Det är vad jag kommer på spontant. Bästa rekommendationen är iaf att fota så mycket att när man ser vad hjärtat eller hjärnan vill fånga ska man kunna göra det utan att behöva tänka över inställningarna.

  • Anders, jag bugar och bockar. Tack för en otroligt välskriven och inspirerande kommentar. Jag kommer inte kunna kontra med ett i närheten lika långt inlägg men hoppas du nöjer dig om jag säger att jag ska ta till mig dina ord.

    Hur kommer det sig att du är så välinformerad inom fotografi? Är det filmandet som satt spår? :)

  • Jag tror att jag verkar så välinformerad mest för att jag låter så otroligt självsäker när jag pratar om sånt som intresserar mig :-D

    Men jag har några kurser, en prenumeration på Tidningen Foto och en morfar som jobbade på Kodak samt fotade tokmycket, med mig i bagaget så något borde man ha snappat upp.

    En sommar, eller ett halvår snarare, försökte jag öva på konsertfotografi. Även om det var roligt och ett otroligt effektivt sätt att komma så nära banden att man inte kunde undvika att lära känna dem, så var jag inte tillräckligt duktig inom några av punkterna jag nämnde ovan för att vara intresserad av att fortsätta.

    Jag skyller än idag dåliga bilder på tekniska tillkortakommanden, och även om det säkert kan stämma ibland, är det snarare mina långa perioder utan fotointresse mellan fotosessionerna som ligger till grund för att jag inte fortsätter att utvecklas som fotograf och post-processer. Det är därför jag så maniskt förespråkar mantrat: fota Fota FOTA! Behåll intresset! Fokusera och ha kul i de flesta moment. Då kan man lyckas göra hobbyn lönsam till slut ;-)

  • Tusen tack mr Konrad! Jag blev rätt nöjd jag också:D
    Men snyggt jobbat själv, blev en mycket trevlig blogg ju!:D

  • Låter som om du fått en del bra råd, jag vill egentligen bara säga att du fotar sjukt bra!

    Ha en fin helg
    Kram Gunilla i Singapore

  • Tack för de fina kommentarerna, orden värmer de mindre bra dagar :)

Lämna en kommentar